Tung sorg.

Detta måste vara den värsta dagen i mitt liv....eller ja i kombination med i onsdags är det de två värsta dagarna och helt klart den värsta veckan i livet.
Veckan började ju så bra med att Magnus var ledig både måndag och tisdag!!! Men efter det har inte mkt varit bra. I tisdagskväll kom vi fram till beslutet att Bamse skulle få somna in. Det funka liksom inte längre att ha en katt som kissar i sängen, skriker hela nätterna så ingen får någon sömn samt att han krafsa maniskt på olika platser i huset. Så har det hållt på i cirkus 20 månader och nu fick det vara nog för allas skull. Dels för Bamses, då han givetvis inte mår bra av ett sådant beteende men också för oss andra i familjen som blivit mer eller mindre psykiskt knäckta av detta.
Så i onsdags ringde jag veterinären på Björklinge djurklinik och fick prata med en super trevlig veterinärsassistent. Fick även prata med en veterinär som frågade vad vi hade testat med och hur länge problemet varit osv. När vi pratat ett tag så sa veterinären till mig att det bästa för Bamse är att låta honom somna in och att vi kan göra det med gott samvete då vi testat allt. Sagt o gjort....idag klockan 13.45 fick vi tid hos veterinären. Det har varit två långa dygn där man knappt varken ätit eller sovit då man bara varit ledsen och hur många gånger som helst har man hunnit tänka; Gör vi rätt? Men jodå...klockan 13 idag hoppa vi in i bilen hela familjen utom Skuttan. Åkte mot Åkerlänna för att hämta Monica (hon skulle ta Melvin på promenad medans vi gick in med Bamse.) Vi kom fram till veterinären tio minuter innan vi skulle vara där....gick in och anmälde oss och fick komma in på ett rum där de tänt ljus och gjort det så fint som det går i ett veterinärsrum. Vi hade med oss Bamses favoritfilt som vi lade ut på "skötbordet" och lite av hans favoritgodis. Efter en kort stund kom veterinären och pratade lite med oss innan hon gick och hämtade den första sprutan åt Bamsen. Det var som en lugnande/sövande spruta. Det tog några minuter och sen blev han tröttare o tröttare. Han fick ligga och somna mellan mig och Magnus på sin filt. Så nog var han trygg alltid <3 Efter en kvart kom veterinären in igen...vi pratade några korta ord innan hon gav Bamse hans sista spruta så han skulle flyga till katthimmeln. Allt gick väldigt fort för lilla Bamse. Han slapp kräkas eller kissa på sig och han svarade fort på sista sprutan. Han såg så rofylld ut och det kändes som att han fick en väldigt fin sista stund i livet mellan mig och Magnus. Vi klappade på honom hela tiden och pratade med honom <3
När veterinären sen kommit in i rummet igen för att lyssna på Bamses nu ej mer slående hjärta så fick vi vara kvar så länge vi ville. Vi bäddade in honom fint i hans filt så bara hans framtassar och hans huvud syntes. Han ska nu kremeras och får göra det tillsammans med sin filt. Så nog fick han det fint, våran Bamse.

Det har varit den värsta dagen i mitt liv (även Magnus) Att behöva ta ett sånt här beslut och vara med och låta sitt husdjur somna in går inte att förstå om man inte själv gjort det. Men som sagt, vi är jätte nöjda med bemötandet vi fick på kliniken och att det var så lugnt i stillsamt för vår lilla kille. Men det kommer ta lång tid tror jag innan man förstår att han inte är här hemma hos oss. Man letar efter honom o tittar in i rummen då man går förbi. Usch usch....saknar den lilla charmören något så fruktansvärt....han hade en så speciell personlighet vår Bamse, han var ju så översocial och låg alltid där vi var.

Just nu tror jag han sitter och mjauar tillsammans med sin pappa Pajas som också är i katthimmeln. Jag är helt hundra säker på att Bamse får det bra där uppe, mjau mjau.

Saknar dig så mycket att det inte finns ord, min lilla fyrbenta vän....kommer aldrig någonsin glömma dig då det var du & Skuttan som räddade mitt liv när jag mådde som sämst. Älskar dig.


<3 Sista bilden tagen på honom igår när han var ute o skutta runt <3

Kommentarer
Postat av: Erika

Förstår att ni har det tungt. Bamse var en oerhört fin katt! Men jag är övertygad om att han är minst lika fin med vingar. Och tänk vad bra han har det där han är nu. Han slipper slita med sina bekymmer. Tur att ni har en "ny" charmknutte i familjen - Melvin! Kram

2012-05-04 @ 22:00:43
URL: http://erikao.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag har alltid tungt hjärta efter att låtit mina olika fyrbenta kamrater med svans och nos vandra vidare med vingar.Varje gång snurrar samma frågor som för dig, gör jag rätt? Det blir inte lättare trots att jag tagit beslutet flera gånger och mina vänner har varit gamla och jag gjort allt för dem.



Jag vet att Bamse har det bra där han nu och jagar möss. Han hade en fin tid hos Er och ni gjorde allt ni kunnat för han.



Tänker på Er, Stor kram!!

2012-05-06 @ 22:32:03
URL: http://hobbitfot.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Vad tråkigt att läsa att ni behövt ta detta tunga beslut. Minns själv de två gånger jag behövt göra samma sak :( Känner med er...

Kram

2012-05-07 @ 22:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0