I'm back!

Så då var jag tillbaka! Halvt iaf :)

Veckan tog en drastisk vändning i onsdags förmiddags. Direkt efter att jag bloggat där i onsdags vid 11 snåret så vaknade Melvin. Jag gick in till honom och vi skulle som vanligt småbusa lite i sängen innan det klivs upp. Men det var då olyckan var framme...Melvin lyckades få in en rak höger på mitt höger öga och vilken smärta det blev på en gång. Jag tänkte jaja, klart det gör ont när han lyckas peta en med ett finger eller vad det nu var rakt i ögat. Men det blev liksom aldrig bättre. Så efter 3h helt galen smärta så fick farfar komma och ta Melvin så jag & Magnus kunde åkte till närakuten. Domen blev sår på hornhinnan....och inte bara ett litet fjuttsår utan det var över halva ögat. Inte undra på att det gjorde hur ont som helst. Jag lovar det var långt mycket värre än att klara av en förlossning.
Nåja den läkaren sa att det skulle läka på 24h. panodil och ipren var 4e timme plus att han skrev ut ögondroppar med penicillin i som jag skulle ta en droppe två gånger om dagen av.
Dagen klarade jag av hyfsat efter att läkaren hade bedövat ögat på mig. Vi fick även hem bedövningsvätska som jag kunde ta på kvällen innan jag lade mig...sagt o gjort o jag somnade. Dock sov jag bara ca 1,5h och sen bröt helvetet loss. Om jag hade haft ont innan så var det ingenting mot nu. Jag vred o vände mig av smärtsa och sparka o slog i sängen. Magnus stackaren var helt förtvivlad då han liksom inte kunde hjälpa. Så han ringde sjukvårdsrådgivning för att fråga om det fanns något mer att göra...men nä det fanns det inte. Möjligtvis att en blöt kall handduk kunde lindra lite. Det gjorde det. Så ca 2h sömn för mig totalt natten mellan onsdag o torsdag och det var av ren utmattning tillslut.
Torsdagen fortsatte i samma stuk som onsdagen. Jag kunde inte öppna något öga eftersom smärta var så stor i höger...timmarna gick och det blev absolut inte nå bättre. När klockan var 21 på kvällen så skrek jag fortfarande av smärta och jag trodde aldrig det skulle bli bättre. Vid 22 ringde jag Anna, vår kära granne och frågade om hon kunde komma in och vara här då Melvin sov så vi kunde åka in till närakuten igen. Det gjorde hon såklart *tack än en gång Anna!*
Vi åkte in och fick träffa en annan läkare än den dagen innan. Han hade ett rejält bekymmer med att ens lyckas bedöva ögat för att undersöka så ont jag hade. Men till slut så. Han kollade ögat väldigt ordentligt...bra mkt mer än gubben dagen innan. Och skakade mest på huvudet över vad läkaren dagen innan sagt. Att ta ipren och alvedon var 4e timme var typ bara korkat för det biter inte på den här typen av smärta så det är bara synd om ens mage med så mkt medicin. Att ge ögat 2 droppar salva om dagen skaka han också bara på huvudet åt. Nya ordinationerna blev droppa så mkt du vill under natten av penicillin salvan (detta för att apoteket var stängt kl 23 på kvällen som den nu var) sen så skrev han ut en salva som hjälper ögat att bilda tårar så ögat inte torkar ut, jag skulle ha lapp (sån där piratlapp) för ögat hela tiden samt lägga en kompress för ögat och tejpa fast den så jag absolut inte kunde öppna ögat. Japp så gjorde jag.....vips tog det ca 24h (de där timmarna den första läkarn babbla om) så började smärtan vända. Jag började så smått kunna öppna vänster öga iaf!!!! Jag kunde sova hela natten och igår kunde jag öppna båda ögonen runt lunch. Jag ser fortfarande typ inget med höger....allt är suddigt och grumligt men det kunde ta en vecka innan synen kom tillbaka efter en så här kraftig skada. Men det jag försöker belysa är att tänk om vi fått träffa läkare nr 2 först....då kanske jag inte hade behövt lida så läääänge. Utan då kanske det faktiskt hade börjat vända efter de första 24h. Så om det är någon råkar ut för detta eller känner någon som råkar ut för detta..... Gör ett KRAV att få penicillinsalva, mjukgörande salva (viscotears) för ögat som du får droppa i hur mkt som helst av samt en bedövningsvätska(Minims tetracaine 1%) så du kan bedöva ögat när du ska ta droppar för att verkligen få dem på plats i ögat. När jag fick detta så sa det bara poff så började jag märka skillnad.
Nu kan jag ju ha båda ögonen öppna även om det fortfarande är en lite brännande smärta i mitt skadade öga men oj så mkt bättre det är gentemot när jag bara red mig i smärta. O ja, det gör sjukt mkt ondare än o föda barn!
(Skriver så detaljerat om det bara för att förhoppningsvis kunna hjälpa andra förtvivlade människor som sitter o googlar mitt i natten om skada på hornhinnan! Precis som Magnus gjorde utan att hitta nå info)

Magnus har fått testa på hemmapappa-grejen i veckan i och med detta. Och fick nog en bättre bild nu av hur det faktiskt är att både ha hand om Melvin som bara vill att man går och leker nu samt se till att det fixas mat och grejas! Han grejjade det nästan helt och hållet med bravur!! Det var mat till oss själva som han liksom glömde bort. Men det löste sig.
Melvins tänder är såååå nära nu. Jag känner dem precis under tandköttet, det kan inte vara många micromillimeter av tandkött kvar som ska spricka. Har varit lite upp o ner i dagarna nu i veckan och det har varit jobbigt att höra honom ledsen och inte kunna krama om honom eftersom man själv haft så ont. Idag har han dock en riktig skitdag...jätte ont. Tack o lov sover han just nu så hela familjen fick en liten paus. Men jag lider med honom.

Men hörrni...Vart tusan är sommaren? om 5 dagar är det midsommarafton och det är ju mer höst än sommar ute. SUCK. Jag vill ha sommar nu!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0