Lättad!

Imorgon är Melvin fyra veckor. Ända sedan han föddes har ju amningen för hans skull fungerat perfekt. Han har ätit toppen bra och gått upp i vikt utan anmärkning. Han tappade ju knappt ens någon vikt de där första dagarna när det är okej om de går ner upp till 10%. Problemet har varit mitt.....jag har haft svimningskänslor sedan dag 1 när jag har ammat honom. Inte vid varje amning i början men det har blivit oftare och oftare och nu i helgen blev det även krig mellan mig o lillen vid amningarna. Han åt jätte bra i 5-7 minuter sen har han bara strulat.
   Men droppen kom nog ändå i lördagsmorse. Jag hade gått upp ur sängen för att Melvin "ropa" att han var hungrig från sitt rum. Så han och jag satte oss i soffan så han skulle få mat. Sagt och gjort....efter en liten stund känner jag samma obehagliga känsla som så många gånger förut, benen och armarna tappar kraft och synen börjar bli suddig. vips i nästa sekund ligger Melvin på mina ben istället för o ligga vid bröstet o äta. Jag svimmade o tappade honom. TACK O LOV att jag halvlåg så han bara ramla till mina ben. Men usch vad rädd jag blev samtidigt som jag inte hade någon kraft att göra nåt. Så fick skrika på Magnus så han vakna och kom o tog Melvin.
   Rädslan för att detta ska hända då Magnus inte är hemma är stor och  eftersom han börjat strula så kände jag att det kanske är dags att ge upp amningen och låta honom äta ur flaska istället. Det har vi ju gjort 1ggr/dygn i en dryg vecka för att vi trodde svimningsattackerna skulle bli bättre. Men icke.

Så idag har jag ringt BVC - igen. Pratade med dem om detta i förra veckan också, både när vi var där på tisdagen samt i telefon i slutet av veckan. Så nu har jag med stöd från dem (och mina fina vänner Sara.N och Fian) tagit beslutet att jag ger upp amningen. Det är inte värt att jag mår dåligt nästan alla gånger jag ammar Melvin bara för att han prompt ska få amma. Plus att jag slipper känna mig instängd hemma för att jag inte vågar amma honom någon annan stans än i sängen eller soffan ifall det skulle  hända något.
Så ett beslut som gör att jag känner mig väldigt lättad =) Dessutom har jag haft en super nöjd son hela förmiddagen idag efter att han fått sin första flaska med ersättning...!! Han har varit mätt o belåten och inte som i helgen, då han aldrig verkade vara riktigt mätt men ändå bara kriga vid amningen.

<3 Melvin <3


Kommentarer
Postat av: Sara Naess

Heja Sara! Tror att du gör helt rätt! Skönt att du verkar trygg o säker i ditt beslut! Vi ser fram emot att ses på onsdag! Stor kram till dig

2011-09-26 @ 13:40:54
Postat av: Katarina

Hej tjejen!

Jag vet att du fattar rätt beslut! Det har Du visat så många gånger tidigare. Varma Kramar till ER alla. Katarina

2011-09-26 @ 18:47:51
Postat av: Erika

Hej!

Tycker du gör helt rätt. Finns ingen som säger att du ska behöva amma det avgör man själv. Vet själv hur det var med Isak. Har aldrig ångrat det beslutet jag tog. Ifs var det han som mådde dåligt och inte jag men ändå... Stå på dig! Hur mår du då? Fått något svar på varför svimning? Måste ses snart! Kanske finns chans nu.. jag har blivit 50 % sjukskriven och jobbar bara förmiddagar.



Kramar

2011-09-26 @ 18:57:32
Postat av: Anna Nyman

Usch vad obehagligt!

Du gör verkligen helt rätt gumman! Det är inte värt den stress och oro du känner bara för att så många propsar på amning. Det är något du avgör bäst själv och Melvin kommer må lika bra med ersättning. Hoppas du får svar på vad svimningarna beror på.

Tänker på er! Kramar

2011-09-26 @ 23:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0