Kalasbyxor och Pantalonger

Igår var jag ute med några goda vänner på en krog i centrala Uppsala. Väl ute så hade vi mycket mycket trevligt, tack ni som var med för denna roliga kväll =) (Thanks to Ginger also) Men så kom vi in på detta roliga lilla ämne där vi inte riktigt förstod varandra, ämnet om kalasbyxor.
Det hela började för min egen del redan hemma när jag gjorde mig iordning för att åka ner till krogen.....Tog på mig vita kalasbyxor och min klänning utanpå och frågade pojkvännen om det funkade att ha det så. Nja sisådär blev det faktiskt, och det tyckte jag själv också. Så då gick jag tillbaka till min garderob och tog fram ett par svarta leggings för att testa o se hur det skulle se ut. Grejen var bara att jag orkade inte ta mig kalasbyxorna när jag skulle testa leggingsen så jag drog dem utanpå!!! Resultatet blev kanon =) Dock kom jag på den briljanta idén sen att jag har båda delarna på mig för då blir det ju lite varmare om benen, sagt o gjort! Busshållplatsen nästa! 
   När sedan jag och en av mina kära vänner blev ensamma vid bordet så kom vi in på att prata just om kalasbyxor/leggings/strumpbyxor. (Ni vet tjejer kan diskutera lite vad som helst!) Jag sa till min vän "-jag har kalasbyxor på mig under mina leggings...bla bla bla" min vän tittade lite knasigt på mig o sa -vad? Jag svarade småskrattandes -kalasbyxor! Efter en kort lite förklaring så kom vi fram till att kalasbyxor är ett skånsk ord för tjocka strumpbyxor, dvs strumpyxor som man inte ser igenom! Så då hade vi löst det dialektala problemet *hehe*
   Vidare in på kvällen så blev det en avslutande måltid på max. Jag och samma vän som ovan står framme vid kassan och väntar på att få maten som blivit beställd. Då kläcker hon helt plötsligt ur sig "-Pantalonger, använde jag jämt när jag var liten!" (Vi kom fram till att detta rör sig om tidigt 90-tal) Då var det istället min tur att fråga -vad? Snabbt fick jag ett bra svar på min fråga; det är sådana tights som man jämt hade på sig när man var sisådär 7-9 år om man är född runt mitten på 80-talet.  Ungefär som det vi idag kallar för leggings.
  Så helgens nya ord är; Kalasbyxor = tjocka strumpbyxor och Pantalonger = tights/leggings.

Tänk vad olika benämning det finns i vårt avlånga land, detta var jag som är skåning och min vän som är från Norrköping.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalasbyxor

Hihi, kalasbyxor fanns tom med i Wikipedia :P

Kommentarer
Postat av: Nettan

Måste bara pika ditt inlägg, kalasbyxor är absolut inget skånskt ord, kom väll nån gång på typ 70-talet så den termen används nog i hela landet. ;) Å ordet pantalong e väll flera 100 år gammalt.



/Nettan

2009-01-11 @ 17:04:14
URL: http://lalleochnettan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Okej då!! Jag bara gissade att det var skånskt eftersom ingen här uppe fattar vad det är :P

2009-01-11 @ 17:07:26
Postat av: Camilla Broström

Jag bara skrattar =)



Så underbart härligt, med "kalasbyx-flashbacks", nu när jag sitter här i mina grovstickade strumbyxor =)



Du é för härlig du, med eller utan kalasbyxor/pantalonger/leggins/strumbyxor! (Eh, tolka mig rätt... )



Kramen på dig!



Camilla

2009-01-12 @ 05:45:22
URL: http://kommer.snart.se =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0